assalamualaikummm semuaaaa.hihi habes dh takde mende menarik nak ceghitaa kan.al maklum lah cuti cuti dok uma je tak pegi mana pon selain tgk muvie dgn kakak ipaw dan pergi interview kerja.kepala hotak la kan pegi interview padahal cuti tgl lebih kurang sebulan je lagi.oh i'm deperately need a job lahh.wht to do?tak larat dh nak menambah kurap di bontot sbb asek duduk umah je tiap2 hari buat kerja yg sama.pert time bibik.haihh mcm mana lah owg boleh duduk uma jd suri rumah sepenuh masa kan? pesanan pihak penaja kpd bakal hubby: tlg bg sy buat kerja seperti berbisnes atau jual goreng pisang or nasik lemak supaya saya tak mati bosan di rumah.sekian.
okke back to the topic, bulan ni dh masuk 2 bulan kott aku pakai contact lens.yeahhh bukan utk cantek tp utk keperluan.bukan nye contact lens bercolour pon.just a clear one.sbb mls nk pakai spek.terasa mcm pakai teropong ikat kat kepala.first time pakai mcm takut jugak sbb dgr ramai owg ckp boleh kena infection lah kalau tak sesuai.pastu mata boleh jd merah mcm mata hantu sundebolong.tp kuatkan hati cekalkan semangat even di-psyco oleh cikruby.
mmg mcm nak bergaduh kat cina kedai contact lens tu pulakk kan masa nak belajar pakai.tension.HAHA tp cina tu kelaka doh.sbb time dy bg advice mcm mana nak take care contact lens tu dy mcm pelakon hongkong siap buat gaya.oh btw,thanks ACE! nama cina tu ACE.even dy takde blog tp still nk ckp thank you :)
meh nak kongsi tips and advice siket2 pasal pemakaian contact lens.cehh mcm pakar.padahal sume google jep.
okke firstly contact lens yg aku pakai jenama ACUVUE mcm dlm gamba tajaan google kat atas neh. cina tu syorkan sbb dy kata ni sesuai utk first time user mcm aku and contact lens ni jugak lembutt.so mata tak tekejut lah kalau nak kena melekat dgn kanta ni for almost 8 hours kan.masa mula mula pakai mcm pedih pedih and then gayat sbb sume mende nmpk terang.mata pon mula lah menjalar cuci mata tgk awek awek cun dan mamat mamat hensem dan mulut terkumat kamit mengata mengutuk.astaghfirullahalazimmmm. ampunkan dosa aku Ya Allah.

and then ni solution utk cuci and rendam contact lens.contact lens ni dy satu thin layer yg diperbuat drpd silicone gel kot. yg diletakkan dekat cornea mata. bila kita dh pakai letak dy kat mata for maximum 8 jam,akan ada protein yg akan terbentuk dekat surface contact lens neh.so that's why kite kena ade solution ni utk cuci semua protein dekat surface dy.and then contact lens tu perlu di rendam selama 8 jam utk pastikan dy betol2 bersih dan selamat di pakai.

next, cara nak pakai.mcm aku ckp td,mula mula pakai mmg pedihh.mata berair je sbb tak biasa lg kan.but then dh lama2 tak de rasa apa dah.cara nak pakai senang je.tarik kelopak atas dan bwh mata.yeahh cikgu mata ajar bwh mata ada kelopak kan.hantam sajalahhh.hihi.pastu pelahan2 masuk kan contact lens tu.jgn tekan dy kat mata.rapatkan je contact lens dgn cornea mata and then contact lens tu secara automatik akan melakat dgn surface mata.
ohh pastikan contact lens tak terbalik ye.kalau tak nanti rasa tak selesa.mcm mana nak taw tak terbalik? condition yg betol adalah bila kte letak kn contact lens kat atas jari mcm dlm gambar tajaan google kat atas neh,bentuk dy mcm mangkuk.bucu dy tegak ke atas.bukan nye senget.

cara nak basuh.keluarkan contact lens dri mata.nak keluarkan lg sng dri nak masukkan.just letak 2 jari kat surface mata bila rse ade contact lens tarik je contact lens keluar slow2.jgn rakus! and peringatan: jgn guna kuku.so nak pakai contact lens pastikan kuku pendek.kalau tak contact lens boleh koyak and boleh calarkan cornea mata.bila dh keluarkan contact lens.letak kat tapak tgn dan titiskan dlm 3 drops solution utk cuci.gosok pelahan2 GUNA JARI .ulangi sebanyak 3 kali.pastu 3 kali lagi titiskan dan buang air tu dri tapak tgn.

nak simpan? letakkn 3/4 solution dlm bekas contact lens.pastu masukkn je contact lens dlm tu.pastikan yg kanan masuk bekas utk kanan,yg utk mata kiri masukkn dlm bekas utk kiri.jgn tersilapp.unless kalau power contact lens korang sama utk dua2 belah mata.pastikan bekas tu takde habuk dan bersihh.
kalauu takkkkk,mata korang boleh kena INFECTION!

mcm neh.scaryy kan.kalau kena infection,kena jumpe doktor cepat2 dy akan bg ubat and korang kena berpantang takleh pakai contact lens selama seminggu.
alhamdulillah so far aku tak penah lg kena infection :)
and then contact lens jugak ade mcm2 warna dan corakk.tp yg paling rare punye contact lens design cm kat gmba bwh ni gila bapak ah.aku tak sanggup nak pakai !

click to enlarge picture.kalau tgk betol2 boleh nmpk mata mcm shining laen mcm bila pakai contact lens.lg2 kalau mengadap laptop.mmg nmpk cm ade pantulan kat mata.
*picture credit to hencek gg ghobohh*
so till then.thanks for reading! ^^




0 budak nak kena tibai:
Post a Comment